Za konec prve sezone blogov oz. zanimivih prispevkov vam bom predstavil temo, ki sodi v začetek poletne sezone, glavni čas za počitnice in izlete, za katere veliko ljudi potuje z letalom. Razlog je očiten – v kratkem času je mogoče doseči drugi konec celine ali celo druge dele sveta. Čeprav je potovanje s sodobnimi letali zelo varno, se nekateri ljudje včasih nekoliko prestrašijo turbulence, ki lahko motijo udobje leta. Turbulenca se kaže v odstopanjih gibanja letala iz ravne črte v različne smeri, včasih celo z določenimi padci višine. In čeprav so letala dobro zgrajena za turbulence in so piloti usposobljeni, bi mnogi potniki na krovu raje zamudili “preusmeritev” letov v obliki turbulence.
Z meteorološkega vidika je mogoče podati nekaj priporočil, ki bi morala zmanjšati verjetnost srečanja s turbulenco med letom ali vsaj znatno zmanjšati njen vpliv. Najprej je dobro omeniti, da se vse vrste letal ne obnašajo enako v enakih pogojih turbulence. Na splošno, težje kot je letalo, blažji so učinki turbulence. Ta povezava je v veliki meri odvisna od tako imenovane površinske obremenitve, ki je ena od osnovnih značilnosti letala. Izračuna se kot razmerje med težo letala in površino kril. Večja kot je površinska obremenitev, manjši je vpliv turbulence. Težka velika letala (kot sta Airbus A380 ali Boeing 747) imajo veliko površinsko obremenitev, enako pa velja za novejša letala, kot sta Boeing 787 ali Airbus A320neo – tisti, ki imajo izbiro letala in se bojijo turbulence, naj izberejo ta letala. Drugo priporočilo, ki je bolj povezano z obnašanjem letala kot z meteorološkimi razmerami, je izbrati kraj ali del letala, ki bo sedel. Na splošno je najbolje, da ste nad krili ali rahlo pred njimi, medtem ko se najpomembnejši pojavi turbulence čutijo v zadnjem delu letala. V bližini kril smo blizu težišča letala, ki je izpostavljeno manjšemu bočnemu gibanju.
Pri letenju na poletni dan s konvekcijo je let nad zgornjo mejo kumulusa miren, pod njim pa nekoliko turbulenten
Drugo priporočilo je povezano s tipičnim časom dneva turbulence. V poletni polovici leta turbulenco pogosto povzroča konvekcija, ki jo povzroča segrevanje zraka s sončne segrete zemeljske površine čez dan. Intenzivnejša konvekcija se pojavlja na suhih površinah, ki se pogosto pojavljajo na primer v južni Evropi poleti, in to je še pogostejše na Bližnjem vzhodu. Ob zadostni vlažnosti konvekcijo običajno spremljajo kumulusni oblaki – če je le zmernega razvoja (t.j. oblike humilis ali mediocris cumulus), turbulenca ni zelo močna, če pa je že visok kumulus, tj. navpično masivnejši kumulusni oblaki ali celo kumulonimbusni nevihtni oblaki, je treba pri letenju skozi te oblake pripraviti na močno turbulenco, včasih je dovolj letenje v njihovi bližini (predvsem v nevihtnih oblakih). In ker je maksimum konvekcije in njenih pojavov običajno v opoldanskih in popoldanskih urah, je priporočljivo, da se čim prej zjutraj odpravite na mirnejši let, kar pomeni, da se poleti idealno odpravite med peto in sedmo uro. Druga možnost so večerni leti, vendar je to bolj res, če ni ploh in neviht. Ti lahko trajajo do večera, medtem ko se konvekcija brez oblakov na nižjih ravneh ustavi ali je do takrat bistveno šibkejša.
Napoved hitrosti vetra (odtenki sive) in turbulence (barva) v prostoru brez oblakov (zaradi striženja vetra) za četrtek, 22. maja, ob 12. uri po univerzalnem času (14. SELČ) po modelu ECMWF pri 300 hPa (približno 9 km). Šibka turbulenca je pod 0,22, zmerna turbulenca do 0,35, močna turbulenca nad to vrednostjo
Napoved pojava turbulence v povezavi s pojavom curka (J) za lete iz Severne Amerike v Evropo (MDT = zmerna, SEV = močna turbulenca, BLW = pod, ISOl CB = izolirani kumulonimbus) za nivoje letenja 280-430 (tj. približno 8,5 do 13 km)
Pomembno je omeniti možno izbiro letališča – če se nahaja v bližini gora ali precej valovite pokrajine, se v zavetrju hribov pogosto oblikujejo zavetrni vrtinci, ki se kažejo v turbulenci in zibanju letala, včasih celo bolj izrazito – po drugi strani pa je zadnji del leta nekaj sto metrov nad vzletno-pristajalno stezo pogosto mirnejši.
Seveda se turbulenca pogosto pojavlja v obliki CAT, turbulence čistega zraka, tj. brez povezave z oblaki. To je turbulenca v zgornji polovici troposfere, pogosto v bližini curkov. To vrsto turbulence je na splošno težje predvideti, izogibanje območjem, kjer se pojavi, pa je lahko tudi bolj problematično. Vendar pa vsi profesionalni piloti med letom nenehno sodelujejo s kontrolorji in jim poročajo o morebitnih turbulencah, tako da se drugi piloti izognejo tem območjem – če je mogoče.
Vendar pa je dejansko tveganje turbulence v glavah mnogih potnikov pogosto pretirano. Na splošno, če ne upoštevamo primerov res močnih turbulenc, ne gre toliko za grožnjo samemu letalu ali varnosti njegovega pristanka, temveč za grožnjo kabinskemu osebju in potnikom, ki niso pripeti z varnostnimi pasovi – to je tudi razlog za priporočilo letalskih prevoznikov, da potniki ostanejo pripeti tudi, ko so napisi »pripnite varnostni pas« izklopljeni.
Če se zavedamo, kateri meteorološki pojav je lahko vzrok turbulence v danem trenutku, je lahko psihološki vpliv v tem trenutku manj izrazit. Seveda je za posebej občutljive posameznike priporočljivo potovanje odložiti, če se za dano pot leta pričakujejo neugodne vremenske razmere z možnim pojavom močne turbulence. Za tiste, ki jih to zanima in nestrokovnjake, so danes na voljo napovedi pojava turbulence (npr. turbli.com), čeprav je treba poudariti, da je lokalna natančnost napovedi še vedno nekoliko omejena. To je povezano z dejstvom, da se turbulenca na določenem območju pogosto pojavlja več deset minut in so ta območja lahko relativno majhna, kar otežuje njihovo pravilno napoved.
Na koncu je treba omeniti, da so zgornja priporočila lahko nekoliko nepraktična za povprečnega potnika, veliko ljudi kupuje vozovnice brez možnosti odpovedi ali spremembe leta, tudi izbira sedeža je običajno za doplačilo itd. Po drugi strani pa je pomembno omeniti, da so profesionalni piloti seveda plačani, da med drugim vedo, kje se lahko pojavijo turbulence, in naredijo vse, kar je v njihovi moči, da se izognejo tem območjem – seveda, če je mogoče.
Drugo sezono blogov začenjamo v septembru.
Končuje se meteorološka pomlad. Maj bo hladnejši od dolgoletnega povprečja. Povprečna temperatura je v Ljubljani 15,5 °C. V vseh štirih analiziranih krajih je hladneje od dolgoletnega povprečja, v Ljubljani je 0,6 °C hladneje, na letališču Portorož 0,1 °C, v Celju 0,7 °C in na Kredarici 0,6 °C glede na 1991-2020.
V glavnem je bila osončenost pod povprečjem, le na letališču Portorož je bilo običajno število sončnih ur. V Ljubljani je bila osončenost 85% dolgoletnega povprečja, v Celju 91% dolgoletnega povprečja in na Kredarici 93% dolgoletnega povprečja. Padavin je bilo manj kot običajno, razen v visokogorju. V Ljubljani in Celju je padlo 72% padavin glede na dolgoletno povprečje, na letališču Portorož pa 92%. Na Kredarici je padlo v maju 232mm padavin, kar je 42% nad dolgoletnim povprečjem 1991-2020.
Pomlad je v Sloveniji med 0,7 °C in 1,0 °C nad dolgoletnim povprečjem, kar jo uvršča med 10 najtoplejših pomladi od začetka meritev. Kar se tiče osončenosti, je pomlad povsod blizu dolgoletnega povprečja, še največji primanjkljaj je na Kredarici, kjer sonce sije 91% dolgoletnega povprečja, v Ljubljani pa 98% dolgoletnega povprečja. Na letališču Portorož(+5%) in v Celju(+3%) pa je sonca nekoliko več kot med 1991-2020. Povsod je pomlad nadpovprečno namočena, še posebej na letališču Portorož, kjer je 40% padavin več od povprečja, in na Kredarici(+33%). V Ljubljani je padlo 14% več padavin, v Celju pa je presežek 23%.
Meteorološko poletje, ki ga številni z nestrpnostjo pričakujejo, se uradno začne jutri.. Celotno ozračje je prežeto z občutkom razburljive spremembe, ki prihaja z novo sezono. Pred nami je daljše obdobje stabilnega in sončnega vremena. Že danes smo deležni izrazitih poletnih razmer, ki so posledica vpliva območja visokega zračnega pritiska. To območje stabilizira ozračje in omogoča, da se iz višjih plasti severa spusti k nam topel in suh zrak, kar ustvarja pogoje za sončno in prijetno vreme brez oblačnosti ali padavin.
Jutri bo sončno in vroče, na severu bo nekaj zmerne oblačnosti, zapihal bo jugozahodni veter, najvišje temperature bodo med 26 °C in 31 °C.
Pričakovana sprememba v zračni cirkulaciji bo pomembno vplivala na vremenske razmere v prihodnjih dneh. Zahodna do jugozahodna zračna cirkulacija, ki bo začela prevladovati jutri, je rezultat kompleksnih meteoroloških procesov. V središču teh sprememb je subtropski anticiklon, ki se vzpostavlja nad južnimi predeli Evrope. Ta anticiklon, poznan po stabilnem in suhem vremenu, bo v sodelovanju z nizkotlačnim območjem ali ciklonom, ki se nahaja nad severnim Atlantikom, tvoril pogoje za preoblikovanje zračnih tokov. Tako bo izražena dinamična interakcija med tema dvema različnima zračnima sistemoma spodbudila okrepitev zahodnih vetrov skozi vso atmosfero.
V ponedeljek bo večinoma sončno in vroče, popoldne in zvečer lahko na severu nastane kakšna nevihta, pihal bo jugozahodni veter, najvišje temperature bodo med 27 °C in 32 °C.
Po pričakovanjih bi lahko periferna interakcija med temi vremenskimi sistemi prinesla določeno povečanje oblačnosti. Lokalne značilnosti terena, zlasti v višje ležečih in hribovitih predelih, lahko povzročijo dviganje vlažnega zraka, kar bi lahko vodilo do razvoja omejene konvekcije. Takšna konvekcija bi se najbolj izražala v severnih predelih, kjer kombinacija vlažnejšega zraka in specifičnih orografskih pogojev nudi optimalne pogoje za nastanek občasnih krajevnih padavin. S tem v mislih moramo računati na možnost pojava prehodnih, vendar potencialno pomembnih vremenskih pojavov, ki lahko vplivajo na dnevne aktivnosti.
V torek bo večinoma sončno in vroče, popoldne in zvečer lahko na severu nastane kakšna nevihta, pihal bo jugozahodni veter, najvišje temperature bodo med 27 °C in 32 °C.
Glavnina vremenska dogajanja bo v naslednjih dneh severno od Alp, kakšna ploha ali nevihta pa lahko nastane tudi v severni Sloveniji(vir imweather)
V sredo se pričakuje nadaljnja okrepitev jugozahodnega vetra, kar je jasen indikator sprememb v atmosferskih razmerah. Takšna sprememba v vetrovnih vzorcih navadno signalizira približevanje vremenske fronte, ki bo v noči na četrtek vplivala na naše kraje. Vremenske fronte so prehodna območja, kjer se srečata zračni masi z različnimi temperaturnimi in vlažnimi lastnostmi, kar lahko privede do nevihtne aktivnosti in nestabilnih pogojev.
V sredo bo sončno in vroče, pihal bo jugozahodni veter, ki bo ponekod okrepljen, najvišje temperature bodo med 27 °C in 33 °C.
Natančneje, pričakuje se, da nas bo ta vremenska fronta, ko se bo v noči na četrtek pomaknila proti našim krajem, dosegla v nekoliko oslabljenem stanju. Kljub oslabljenosti pa bo še vedno imela zadosten vpliv, da sproži raznolike meteorološke pojave. Posledično se bo pojavila verjetnost občasnih krajevnih ploh in neviht, predvsem v gorskem svetu zahodne Slovenije.
V četrtek bo večinoma sončno in vroče, v hribovitem svetu zahodne Slovenije bodo nastajale krajevne plohe in nevihte, pihal bo jugozahodni veter, najvišje temperature bodo med 28 °C in 34 °C.
Možnost za kakšno ploho ali nevihto je v četrtek v gorskem svetu zahodne Slovenije nekoliko povečana
Za razliko od zadnjega zapisa se ob koncu naslednjega tedna ne kaže več krepitve subtropskega anticiklona nad severnim delom Sredozemlja. Še naprej se kaže dinamičnost, ki jo prinaša jugozahodni tip vremena. Ta vremenski vzorec, ki prinaša toplejši zrak iz jugozahodnih smeri, bo še naprej prisoten, kar bo posebej vplivalo na temperaturne razmere na začetku poletja. V vzhodni Sloveniji je zaradi tega pričakovati občutnejše poraste temperatur, kar je značilno za jugozahodno cirkulacijo, saj ta pogosto omogoča dotok toplega zraka iznad Sredozemlja.
Ob koncu naslednjega tedna je možen prehod vremenske fronte, ki bi lahko imela južnejšo pot, vendar je še predaleč za resno napoved. Ta potencialna fronta bi lahko vplivala na obstoječe tople in suhe razmere, ki so posledica prevladujočega jugozahodnega vremena, in bi morda na nekaterih območjih povzročila padavine in začasno osvežitev.